måndag 22 juli 2013

Storulvån

Anländer till Enafors 20 min före utsatt tid. Bra jobbat, tågföraren!

Soligt och varmt, närmare 20 grader i solen. :-)

Väääldigt många som ska till Storulvåns fjällstation idag från Enafors så två bussar behövs. Vi kommer inte iväg från stationen förrän 9:25 men resan tar knappt en halvtimme. Vi får en kort guidning på bussen av vår busschaufför som bl a innehåller följande: "Ni ska vara glada för vädret. Vi har bara haft regn och rusk i flera veckor. Det var först igår som det började bli drägligare väder så det är ni som har det fina vädret med er." Känns skönt att höra!

Incheckning är inte förrän kl 14 så vi packar om lite och låser in allt annat i bagagerummet och ger oss ut på en kort dagstur upp till "Sockerbiten". Det är Jonas som har fått tips på denna tur i receptionen. Det ska vara "en lämplig dagstur" men ganska brant. Vad vi ska se på och hur långt det är dit vet vi inte riktigt men det bjuds på en sockerbitliknande klippa när man kommer fram. Okejdå.

Varmt och skönt när vi startar vid 10:30 men blåser lite kallt ändå.

Fjällstationen i bakgrunden

Jag har fodrade vindbyxor, kängor, tunn långärmad t-shirt, fleeceväst och utanpå en tunn skaljacka. Som packning en minimal Haglöfs ryggsäck.

Det blir bara varmare och varmare och brantare och brantare. Kläderna skalas av allteftersom. Efter ca 1 timmes vandring tar vi en paus för att äta lite lunch och jag river av mig allt utom sport-bh och uppkavlade byxor.

Det rinner svett om mig! Luften står helt still. Med en gång som vi stannar upp, pga svetten eller pga platsen vi valde, så blir vi attackerade av mygg och knott samtdigt. Snabbt upp med Djungelolja OCH MyggA. Vi öser över oss och alla insekter försvinner direkt. Mäktigt!

Äter vår lilla lunch bestående av ostmacka, banan och yoghurt och går sen vidare uppåt.

Framme vid målet: Sockerbiten i bakgrunden!

Utsikt från Sockerbiten

På väg upp till Sockerbiten efter vårt lunchstopp stöter vi ihop med ett par där hans 75-åriga mamma är med på vandringen. Så imponerande! De berättar att de är 17 personer som är här och vandrar! Kom igår och åker imorgon. De hann med en liten vandring igår och nu dagens vandring. Det blir en stor släktmiddag på fjällstationen när de kommer tillbaka eftersom nästan alla har antingen fyllt år eller ska fylla. Wow! Ngt sånt skulle man göra ngn dag.

Vid 14:30 är vi tillbaka på fjällstationen och checkar in. Väldigt fräscha rum som om man tar hänsyn till var vi befinner oss någonstans inte kan uppfattas som annat än lyxiga! Eget badrum med toalett och dusch. Manglade vita sängkläder och vita tjocka handdukar. Det är jättevarmt på rummet när vi kommer tillbaka. Finns (såklart) ingen AC på rummet men däremot ett myggfönster som vi sätter i.

Rummet
Efter en svalkande dusch går vi ner till ån och sätter oss på en klippa och läser lite bok. Barnen leker i vattnet. Jag doppar fötterna - det kan inte vara mer än max 10 grader i vattnet.

Vi läser inte länge! Solen skiner och vi kan bara konstatera - med den här fantastiska naturen runt omkring oss kan vi inte sitta och läsa Gotlandsdeckare! Vi måste upp och röra på oss! Vi går en kort promenad runt stationen och går sen och sätter oss uppe på deras terrass med varsin Jämtlandsöl.

Solen gassar så att man nästan kvävs! Vi är redan hungriga och klockan är inte ens 18 än. Vi måste hålla ut till middagen som börjar serveras 18:00.

Klockan 18:30 äter vi till slut en underbar trerättersmiddag med lokala råvaror.

Förrätt: Rökt ren med en röra på grönmögelosten Magna från Oviken. Serverad på tunt knäckebröd och med inlagd rödlök.
Varmrätt: Lamm från fjällbete i Åredalen som först rökts för att sedan kokas i olja serveras i en sås på chili och dijon tillsammans med polenta.
Efterrätt:Mazarin med vaniljkräm och sommarens bär.
Till maten ett glas rött.

Vi är helt slut. Uppdaterar blogg, läser lite bok, släcker innan 22.