torsdag 25 juli 2013

Blåhammaren - Storulvån 12km tillbakaresan

Inatt vaknade jag av månskenet bakom den lilla gardinen och tittade ut. 10 meter bort utanför fönstret, mitt på gårdsplanen, ligger det en stor renmamma med 2 barn. Som uppställda för ett fotografi! Tog 2 foton med iPhonen men det går inte att se något :-(.

Nu på morgonen är det stekande sol redan! Det är tur att tillbakaresan är så kort och att vi kan bada på vägen!  Och att det är nerförsbacke, tillägger Jonas.

Vid frukost
Den lilla shoppen
På frukostbuffén hittar vi vattenmelon. Vattenmelon på 1087m höjd?! Jag frågar en kille i personalen hur den har kommit dit. (Inte för att jag inte är tacksam, den är jättegod en varm dag. Och det känns lyxigt som bara den.) "Med helikopter" får jag till svar. WTF! Visar sig att de får leveranser av färskvaror med helikopter en gång i veckan. På vintern kör de bandvagnar upp. Och drycken - vin, öl, sprit (som de hade ett brett utbud av) bunkrar de upp med i förväg, innan sommarsäsongen startar.

Tar det jättelugnt på morgonen men kommer ändå iväg 9:30.

Vi gör en avstickare efter halva vägen för att vada i Ulvåtjärn och äta lunch. Ganska svalt i vattnet (16 grader?) men skönt!

Det är en mycket varm dag så vandringen känns onödigt jobbig på slutet. Vi är framme/tillbaka vid starten strax innan kl 14 dvs sista etappen tog knappt 4 timmar (bortsett från bad- och matpausen).

När vi kommer fram måste vi kyla ner oss med kalla drycker och sitta i skuggan en stund. Sen promenad + bad igen i Handölen. Ytterligare 3 km fram och tillbaka vilket gör att vi nu är uppe i:

Jämtlandstriangeln:             47 +
Första dagens utflykt (ca):   6  +
Sista dagen badutflykt:        3  =  56 km!

Det var väl inte så jobbigt det här? Känner redan ett sug efter nästa vandring! Kungsleden nästa!

Hejdå trotjänare! Vi ses snart igen.

Sylarna - Blåhammaren 19km

Startar lite tidigare idag, 9:45. Det är lite svalare idag vilket är jätteskönt. Kanske för att det är lite mulet (lokalt). Dessvärre också helt vindstilla och därmed myggigt.

Utanför Fjällstationen med Sylarna i bakgrunden

Svalkan höll inte i sig länge och efter redan en timme är vi svettiga. Stannar för badpaus precis vid vandringsleden. Det visade sig senare inte vara så smart då det började komma folk och vi badade nakna... Men är man ute och vandrar så är man lite av en naturalist själv så ingen verkade ta illa upp...

Stannade för att luncha när vi kom ungefär halvvägs vid ett vindskydd, lyckligtvis i temporär skugga. Blev väldigt varmt efter lunch och alltmer brant. Badade 2 ggr till för att orka men också för att det var fantastiskt skönt att svalka sig och med med dådan fantastisk utsikt runt omkring sig.

Sträckan tog 6 timmar och 45 minuter och vi kom fram till STF Fjällstation Blåhammaren16:30. Vi är mkt nöjda.

Strålande sol när vi kom fram så vi hängde ute lite med alla andra som njöt av en Jämtlandsöl i solen. Sen var det kö till incheckningen för vi var många som kom samtidigt.

Utsikt från rummet

Snabbt in i duschen för att vara klara till middagen 18. När jag kommer ut ur duschen regnar det! Men regnet håller inte i sig så länge.

"Blåhammarens klassiska middag" är ett roligt jippo (och avancerad kokkonst på 1086 meters höjd).

Sällskapen ropas upp en och en från en lista och visas sen till sina platser. Totalt kan de servera middag till ca 90 gäster men då sitter man trångt. Med det är trevligt för man sitter och pratar med sina slumpvis utvalda bordsgrannar som man har sett eller kanske t o m pratat med tidigare under färden. Dryckespaket går att köpa till :-).

Intro till stationens historia och presentation av kvällens meny

Efter den delikata middagen går vi en liten promenad sen (förstås) tidig släckning.

onsdag 24 juli 2013

Storulvån - Sylarna 16km

Återigen en varm, solig dag. Känns faktiskt varmare än igår när vi kom. Lättare packade och med mumsiga lunchpaket startar vi ca 10:30 den 16 km långa resan till Sylarna.
(När vi bokade boendet på fjällstationerna kunde man köpa till mat i form av middag, frukost och lunchpaket. Vi tog allt!  Lunchpaketen förbereder man själv från frukostbuffén + att man får frukt, kaka och pulverdrycker som man kan blanda till själv om man tar med sig en termos med varmt vatten - t ex kaffe, blåbärssoppa, nyponsoppa eller varmchoklad.)

Vi är nöjda med vår packning såhär långt! Vi har dels slängt lite smutskläder dels hyrt ett skåp (50kr) där vi har lagt sånt vi bedömde att vi inte skulle behöva ha med oss t ex regnkläder. Allt vi har nu är en fullpackad 40L Haglöfs ryggsäck som Jonas bär och en Haglöfs Tight Small som jag bär. Hans väger ca 8kg och min ca 5kg. Det är mkt bra!

Det blir en mycket varm dag! Vi använder solskyddsfaktor 50 däremot behövs inget myggmedel idag. Träffar på rätt mycket folk längs vägen. Alla verkar väldigt taggade.

På vägen ser vi renar och korpar. De är ordentligt stora.

På 2 ställen längs vägen hittar vi vindskydd/toaletter! Dels efter ca 2,5 km från Storulvån dels halvvägs till Sylarna. Den halvvägs till Sylarna är  bara för rolig! Förutom en hemsk toa (som de lika gärna kunde ha skippat och hänvisat folk till naturen) har de skapat en "WiFi point" som verkar drivas med solceller. I tillägg kan man där ladda sin mobil (finns laddare för såväl iPhone som Android), ladda 12V batteri och vanligt 230V. Dessvärre fick jag inte Wifin att funka men ändå!

Efter ca 6 timmar inkl många stopp på vägen kommer vi fram till STF Fjällstation Sylarna. Solen har stekt hela dagen och knappt ngn vind. Vi är väldigt solbrända på vänster sida ;-).

En sympatisk grej när vi kom fram är att det är skoförbud inomhus. 95% visade sig dessutom respektera detta. Minns att det var likadant på Svalbard. Det är klart, det blir lättare att hålla rent om när gästerna måste städa sina egna rum innan avfärd.

Rummet är trevligt och rymligt. I princip lika stort som på Storulvån.  Här har vi däremot inte toa och dusch på rummet, bara handfat. Lyckligtvis ligger de närmaste gemensamma toaletterna och duschen precis vägg i vägg med rummet.

Konstaterar att det är galet varmt på rummet, precis som på första stället, ca 25 grader. Ångrar att jag envisades med att ta med sovsäckar och inte reselakan! Även om det är tunna tunna sommarsovsäckar som inte tar särskilt mkt plats och väger under 800gr...

Av de tre fjällstationer som vi ska bo på är denna den enda som inte har restaurang/erbjuder serverad middag (om man inte är större sällskap och beställer i förväg). Så det är självhushåll som gäller och det visar sig att köket är väldigt rent och smart planerad med flera "stationer" innehållande spis med utrustning och diskho. Maten som man ska tillaga (om man inte har tagit med sig) kan man köpa i den lilla shoppen som har otroligt stort urval på liten yta! Receptionen fungerar även som café där man kan köpa lite enklare fika.

Till middag blir det ris (som man kan köpa i lösvikt) med ratatouille och falukorv. 3,5%-ig Norrlands guld. Idag är vi glada för att ölen inte är starkare! Igår blev vi helt på örat av en 5%-ig öl efter all sol!

Fjällstationens matsal

Vilar kort efter maten lite sen en minipromenad på baksidan av huset följt av kaffe, glass och ett parti schack i stationens dagrum.

Slocknar återigen tidigt, före 22.

måndag 22 juli 2013

Storulvån

Anländer till Enafors 20 min före utsatt tid. Bra jobbat, tågföraren!

Soligt och varmt, närmare 20 grader i solen. :-)

Väääldigt många som ska till Storulvåns fjällstation idag från Enafors så två bussar behövs. Vi kommer inte iväg från stationen förrän 9:25 men resan tar knappt en halvtimme. Vi får en kort guidning på bussen av vår busschaufför som bl a innehåller följande: "Ni ska vara glada för vädret. Vi har bara haft regn och rusk i flera veckor. Det var först igår som det började bli drägligare väder så det är ni som har det fina vädret med er." Känns skönt att höra!

Incheckning är inte förrän kl 14 så vi packar om lite och låser in allt annat i bagagerummet och ger oss ut på en kort dagstur upp till "Sockerbiten". Det är Jonas som har fått tips på denna tur i receptionen. Det ska vara "en lämplig dagstur" men ganska brant. Vad vi ska se på och hur långt det är dit vet vi inte riktigt men det bjuds på en sockerbitliknande klippa när man kommer fram. Okejdå.

Varmt och skönt när vi startar vid 10:30 men blåser lite kallt ändå.

Fjällstationen i bakgrunden

Jag har fodrade vindbyxor, kängor, tunn långärmad t-shirt, fleeceväst och utanpå en tunn skaljacka. Som packning en minimal Haglöfs ryggsäck.

Det blir bara varmare och varmare och brantare och brantare. Kläderna skalas av allteftersom. Efter ca 1 timmes vandring tar vi en paus för att äta lite lunch och jag river av mig allt utom sport-bh och uppkavlade byxor.

Det rinner svett om mig! Luften står helt still. Med en gång som vi stannar upp, pga svetten eller pga platsen vi valde, så blir vi attackerade av mygg och knott samtdigt. Snabbt upp med Djungelolja OCH MyggA. Vi öser över oss och alla insekter försvinner direkt. Mäktigt!

Äter vår lilla lunch bestående av ostmacka, banan och yoghurt och går sen vidare uppåt.

Framme vid målet: Sockerbiten i bakgrunden!

Utsikt från Sockerbiten

På väg upp till Sockerbiten efter vårt lunchstopp stöter vi ihop med ett par där hans 75-åriga mamma är med på vandringen. Så imponerande! De berättar att de är 17 personer som är här och vandrar! Kom igår och åker imorgon. De hann med en liten vandring igår och nu dagens vandring. Det blir en stor släktmiddag på fjällstationen när de kommer tillbaka eftersom nästan alla har antingen fyllt år eller ska fylla. Wow! Ngt sånt skulle man göra ngn dag.

Vid 14:30 är vi tillbaka på fjällstationen och checkar in. Väldigt fräscha rum som om man tar hänsyn till var vi befinner oss någonstans inte kan uppfattas som annat än lyxiga! Eget badrum med toalett och dusch. Manglade vita sängkläder och vita tjocka handdukar. Det är jättevarmt på rummet när vi kommer tillbaka. Finns (såklart) ingen AC på rummet men däremot ett myggfönster som vi sätter i.

Rummet
Efter en svalkande dusch går vi ner till ån och sätter oss på en klippa och läser lite bok. Barnen leker i vattnet. Jag doppar fötterna - det kan inte vara mer än max 10 grader i vattnet.

Vi läser inte länge! Solen skiner och vi kan bara konstatera - med den här fantastiska naturen runt omkring oss kan vi inte sitta och läsa Gotlandsdeckare! Vi måste upp och röra på oss! Vi går en kort promenad runt stationen och går sen och sätter oss uppe på deras terrass med varsin Jämtlandsöl.

Solen gassar så att man nästan kvävs! Vi är redan hungriga och klockan är inte ens 18 än. Vi måste hålla ut till middagen som börjar serveras 18:00.

Klockan 18:30 äter vi till slut en underbar trerättersmiddag med lokala råvaror.

Förrätt: Rökt ren med en röra på grönmögelosten Magna från Oviken. Serverad på tunt knäckebröd och med inlagd rödlök.
Varmrätt: Lamm från fjällbete i Åredalen som först rökts för att sedan kokas i olja serveras i en sås på chili och dijon tillsammans med polenta.
Efterrätt:Mazarin med vaniljkräm och sommarens bär.
Till maten ett glas rött.

Vi är helt slut. Uppdaterar blogg, läser lite bok, släcker innan 22.

Resan startar med nattåg till Enafors

Nu bär det av! Vi anländer till Stockholms Central i mkt god tid för ovanlighetens skull! Hämtar ut biljetterna 40 min före ordinarie avgångstid och rör oss sen bort till spår 10. Tåget är redan inne och vi möts av tågvärdar. Vilken fantastisk upplevelse! Jag som inte har åkt nattåg sen 1995 är helt chockad. Först av mottagandet och sen av att stiga in i kupén. Bäddade sängar med liknande lakan som på fina hotell, vita frottéhanddukar, fina trädetaljer, handfat med spegel, eluttag, galgar, krokar, inbyggd radio mm. Till saken hör att vi har bokat separat sovkupé för bara oss två men när vi kikade in i de andra kupéerna såg det likadant ut.

Den egna kupén kan låsas. Och det finns dusch i korridoren som man kan använda!

Det är många som ska upp och vandra, såväl pensionärer som barnfamiljer.

Tåget får ändrad tid till 23:15 (istället för 22:54) pga en försenad anslutning. Avgår till slut 23:35.